maandag 7 oktober 2013

Onze rondreis door Mexico

Op 8 september zijn we aangekomen in het mooie Mexico en als er één plek is waar de Maya's hun sporen hebben achtergelaten is het Yucatán. Een schiereiland vol overblijfselen van de eeuwenoude Maya cultuur. Tegelijkertijd een plek waar een groot deel van deze mysterieuze beschaving nog wacht om ooit ontdekt te worden. Deze reis doorkruist het hart van de Maya cultuur, door Mexico, Belize en Guatemala. Van fascinerende tempelcomplexen diep in de jungle tot Spaans koloniale steden.

Dag 2
De volgende ochtend kennis gemaakt met onze reisleidster Yolanda en reizen we naar Yucatán, richting het ruim 11 eeuwen oude Chichén Itzá. Deze legendarische stad werd bewoond door zowel de Maya's als de Tolteken. De invloeden van beide culturen zijn hier nog goed zichtbaar. De imposante piramide van Kukullkan is met zijn 365 traptreden en 52 panelen feitelijk de Maya kalender. De akoestische werking van de piramide is erg bijzonder, helemaal wanneer de zon een heel ander licht op de piramide werpt. Na de lunch hebben we gezwommen in het natuurlijke zwembad Ik Kil, om in Ik Kil te zwemmen moet je eerst via een stenen trap naar het zwemplateau lopen omdat het bad namelijk 26 meter onder het grondniveau ligt. Daarnaast is er prachtige natuur en zijn er kleine watervallen te bewonderen en in het water zwemmen zwarte meervallen. Vanaf dit Werelderfgoed rijden we door naar de oude koloniale stad Mérida voor onze overnachting.

Dag 3
Als eerste staat vandaag een bezoek aan de sfeervolle haciënda Yaxcopoil op het programma. U bezoekt hier een museum dat in vroegere tijden dienst deed als Sisal-haciënda, de belangrijkste grondstof voor de Mexicaanse textielindustrie. Voor u in Campeche aankomt bezoekt u Uxmal, volgens archeologen één van de meest pure Maya-steden van de Puuc Maya's. Het ommuurde centrum van Campeche herbergt eveneens veel historische rijkdom. Het is ook één van de havensteden van waaruit goud en zilver naar Spanje werden verscheept. Meer dan duizend historische bouwwerken bevinden zich nog in de stad die in de geschiedenis van Mexico een belangrijke rol speelde als commercieel, religieus en militair middelpunt. We overnachting vandaag in Campeche.

Dag 4
Vandaag bezoeken we het volgens velen mooiste en beroemdste Maya complex van Mexico: Palenque. Palenque ligt in een groen junglegebied, aan de rand van de zuidelijke hooglanden. Het zijn de goed bewaard gebleven decoraties van de gebouwen die u zullen fascineren, zoals de Tempel van de Inscripties, het Paleis en de Tempel van het Gelaagde Kruis. De eerste van de bouwwerken die nu nog zichtbaar zijn werden rond het jaar 600 gebouwd. B'aakal, zoals de stad in de oude Maya taal wordt genoemd, vormde van de 5e tot de 9e eeuw het belangrijkste centrum van de Maya beschaving. Rond de 10e eeuw werd Palenque plots om onbekende redenen verlaten. Vandaag lunchen we in een restaurant waar het eten is bereid in een gat onder de grond, het heeft daar 4 uur gestaan. Het resultaat: heerlijke malse kip.

Dag 5
Vandaag reizen we naar buurland Guatemala. Een Maya land bij uitstek. Hier verblijven we 2 nachten in het kleurrijke stadje Flores, dat is gelegen aan het Petén Itzá meer. In de avond zijn we een hapje gaan eten bij het bekende restaurant 'La Luna', mocht je ooit in Flores zijn is het zeker de moeite waard om hier een hapje te gaan eten.

Dag 6
Vandaag bezoeken we Tikal, een van de mooiste en meest belangrijke Maya complexen van Centraal Amerika. Deze stad werd bewoond tot circa 1000 jaar geleden. Pas in 1848 werd de stad herontdekt door een team Guatemaalteekse ontdekkingsreizigers. In de jaren '50 van de 20e eeuw waren de eerste grootschalige archeologische opgravingen. Vanwege het historisch belang is Tikal, of Yak Mutal zoals de bewoners het zelf noemden, uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed.

Dag 7
We laten Guatemala achter ons en rijden in noordelijke richting naar Belize. Hier bezoekt u het kleinschalige tempelcomplex Xunantunich, wat in de Mayataal zoveel betekent als 'stenen vrouw'. Xunantunich is het voormalige ceremoniële centrum van de Maya's. Ondanks dat het complex slechts klein is, vindt u hier maar liefst 6 pleinen en 25 tempels en paleizen. De belangrijkste bezienswaardigheid is hier de 40 meter hoge piramide 'El Castillo'. We verlaten vandaag Belize en reizen naar het grensplaatsje Chetumal in Mexico voor onze overnachting.

Dag 8
Vandaag reizen we naar de bijzondere Maya stad Tulum. Deze geheel ommuurde stad herbergt diverse tempels en diende vroeger als religieus centrum van de regio. Door de unieke ligging waar land- en zeeroutes bij elkaar kwamen was het destijds een belangrijk handelscentrum. De tempels zijn gelegen op een betoverende plek, 12 meter boven de Caribische zee. Dit maakte Tulum tevens een belangrijk richtpunt voor zeelieden, getuige de vuurtoren die werd gebruikt om zeelieden door de riffen te navigeren. Hierna reizen we door naar ons hotel Gran Porto Real in Playa del Carmen, waar we 8 dagen verblijven.

In de tweede week van onze vakantie hebben we vooral genoten van zon, zee en strand! We hebben Crococun Zoo bezocht waar ook in beslag genomen dieren worden opgevangen, hier hebben ze o.a. krokodillen, leguanen, slangen, herten en apen. We zijn ook naar een lokale club geweest 'Coco Bongo', wat een geweldige club. We werden vermaakt met leuke muziek, acrobaten, shows (thema film en muziek) en voortdurende explosies van slingers en ballonnen.

Een van mijn grote wensen is in vervulling gegaan, namelijk zwemmen met dolfijnen! Het was een geweldige ervaring, het is zo ontzettend indrukwekkend om met deze dieren in het water te zijn. Het zijn ontzettend vriendelijk en speelse dieren, dit was absoluut de mooiste ervaring van onze vakantie! Danny is op onze laatste dag in Mexico gaan snorkelen met een reisgenoot, helaas was het water wat troebel maar ze hebben toch nog aardig wat vissen gezien.

Kortom, het was weer een geweldige vakantie!